Nieuwsarchief

4 nov 2009

Wat vindt de Fietsersbond van het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht?


Categorie: Algemeen
Ingezonden door: Erik Aarts

 

Nu zijn nog belangrijke fietsroutes bedorven door de herrie, het wachten op en de fysieke dreiging van het autoverkeer. De Fietsbalans die we vorig jaar aan u presenteerden, laat dat zien. Er is met dit ALU geen uitzicht meer op verbetering. Integendeel, het doet een stap terug vergeleken met de eerste versie van het ALU. Auto’s worden schoner en schoner, dus heeft het ALU de meeste oorspronkelijk voorgestelde knips laten vallen.

 

Uitgerekend in het domein waar de fietser het meest massaal aanwezig is, om de binnenstad, heeft het stadsbestuur het ALU zo verknoeid dat strategische kansen voor de fiets zijn verkeken.

Weg kans op doorstroming fiets Ledig Erf.

Weg kans op veiliger fietsen Albatrosstraat

Weg kans op vaker fietsgroen op het cordon van verkeerslichten om de binnenstad.

De nog bewaarde autoknip op de Cartesiusweg is dan ook nog eens een onlogische: die had op de Keulsekade - Havenweg moeten komen, maar daar wordt die binnenkort juist weggehaald. Sluipverkeer is er vanaf 2010, als het wegdek is vernieuwd, weer welkom.

Weg kans op een snelle, veilige en comfortabele fietsroute fiets filevrij Merwedekanaal-Amsterdam Rijnkanaal.

 

Het college gaat zelfs nog een stapje verder in het frustreren van de eigen fietsambities. De wijk Lombok ligt op fietsafstand van de wijk Kanaleneiland, maar het college kiest in de uitwerking voor West principieel tegen autoluwer maken van Lombok. Zo zegt het college dat klanten van Lombokse winkels afkomstig uit Kanaleneiland met de auto de winkels moeten kunnen blijven bereiken. Waar blijft dan je geloofwaardigheid als je het hebt over het stimuleren van de fiets op de korte ritten? Om over de rampzalige uitzichtloosheid voor het fiets- en leefklimaat in Lombok, met al die auto's op de fietsstrook en in de zijstraten, maar te zwijgen. Maar ja, we blijven er blijkbaar wel binnen de wettelijke norm voor de luchtkwaliteit.

Weg kans om de wijken (schoolomgevingen!) fietsvriendelijker te maken door meer autoluwe straten.

We vinden dit allemaal eigenlijk veel en veel erger dan de aanleg van een Spoorlaan. De fietser krijgt in Utrecht gewoon niet de verkeersruimte waar die recht op heeft. De fiets weegt almaar veel te licht in belangrijke afwegingen.

 

Het college heeft ook aangegeven geen behoefte te hebben aan het aanpakken van brommers, scooters, en ander gemotoriseerd geweld op fietspaden. Want de uitstoot van die krengen is te gering om de wettelijke norm voor de achtergrondvervuiling te halen. Ondertussen is één van onze actieve vrijwilligers al tweemaal op de Vleutensebrug ondersteboven gereden en toont het onderzoek van de Fietsbalans aan hoe de uitstoot van schadelijke stoffen piekt juist onder de neus van de fietsers op het fietspad.