Nieuwsarchief

6 jul 2010

Top 5 aanpak afgevoerd door gemeente


Categorie: Algemeen
Ingezonden door: Jan van der Horst

6 juli 2010

Door: Jan van der Horst.

Gemeenteplannen met de Top 5 fietsroutes

Mager resultaat zonder uitzicht op meer

Fietsersbond Utrecht Stad is zwaar teleurgesteld in de aanpak van gemeentelijke zogenaamde Top 5 fietsroutes.  Dat is de bevinding nu de inspraakfase over een achttal plekken aan deze routes is afgerond met collegebesluit en inspraakverslag. 

De gemeente lijkt de fietser kort te willen houden. Zo komt er nog steeds geen voorrang voor de drukke fietsroute Nieuwegein – Utrecht langs bij het oversteken van de Winthontlaan, blijven alle klinkerstukken op de Top 5 routes gewoon klinkers en worden markeringsblokken op nauwe oversteken niet verder uiteen geplaatst. Een autoluwe Nieuwe Houtenseweg of Stadsdambrug komt er niet – de gemeente blijft ook onder het linkse college van PvdA, D66 en Groenlinks blijkbaar tegenstander van autoluw op fietsroutes.

Laconieke opvatting bij gemeente

Op uitnodiging van verkeerswethouder de Weger startte de Fietsersbond in 2008 met een fotoverslag van alle door de gemeente benoemde Top 5 routes: routes bedoeld voor lange afstanden binnen de stad, dus voor doorfietsen.  Vervolgens zouden de beelden uitvoerig met ambtenaren worden doorgelicht op verbeteringen. In 2009 kwamen alle verkenningen gereed en openbaar. Zie www.fietsersbondutrecht/ thema’s/ sterrenslag /rapport sterrenslag. 

Ambtelijk noch bestuurlijk werd een reactie op onze reportages meer gegeven.

Kenmerkend voor het antwoord op de inspraak is  het totale gebrek aan uitzicht op een integrale opwaardering van deze Top 5, laat staan nog andere, fietsroutes.  Er is en komt geen geld voor, lezen we. Intussen liggen er wel honderden miljoenen klaar voor nieuwe tramlijnen en voor verruiming van de doorstroming van de auto op verkeersaders. 

Als het budget geen probleem is, dan is het probleem wel weer de stedenbouwkundige smaak, die voor gaat boven een goede wegdekkwaliteit op fietsroutes.  Wist u dat zelfs bij de nieuwe opzet van de stationsomgeving er vrijwel nergens asfalt voor de fietsroutes komt en dat scheurende scooters en brommers er vrij spel houden?   

Nieuwe wethouder

Fietsers zijn gevangenen van een gammel, hobbelig, ondermaats en zwaar verstoord net van paden en straten, met een lage prioriteit bij stoplichten. Of de nieuwe verkeerswethouder Lintmeijer tegen de komende bezuinigingsronden in meer budgetruimte voor de fietser zal kunnen lospeuteren, is de vraag.  De wethouder heeft de Fietsersbond wel laten weten beslist niet tevreden te zijn met de staat van het fietsnet.  Intussen is van de hooguit vier jaar van de raadsperiode met de unieke combinatie D66, PvdA en Groenlinks in het college van wethouders, al wel weer een half jaar voorbij.